måndag 31 mars 2008

Fildelning befriar musiken

Sydsvenskan har en utmärkt artikelserie just nu, där de har intervjuat 100 musiker om fildelning och dess konsekvenser. Även Aftonbladet kommenterar Sydsvenskans undersökning.

Musikerna är inte alls emot fildelning till den grad som skivbolagen, och det är inte konstigt: Det är framför allt skivbolagen som förlorar på det. Musikerna hankar sig fram ungefär som vanligt.

Och skivbolagen - som låtsas bry sig om artisterna - är förstås hur lömska som helst för att tjäna pengar. Numera förekommer det att skivbolag kräver procent av sina artisters inkomster på konserterna. Det är utpressning.

De stora skurkarna i musiken är skivbolagen, och så har det alltid varit.

Fildelningen leder till att musikbranschen förändras - till det bättre, är jag övertygad om. Numera behöver artister inga skivkontrakt för att kunna sprida sin musik över världen, och det är inte skivbolagens smak (eller snarare brist på smak) som avgör vilken musik vi kan lyssna på.
Bättre kan det inte bli.

41 kommentarer:

  1. Varför kräver skivbolagen procent på artisternas spelningar, tror du?
    För att folk inte längre betala för det skivbolagen ger ut TROTS att dom väljer att konsummera det.
    Dom tar procent för att "ni" stjäl underhållning.Den som får lida mest för det är jag som låtskrivare.
    Jag har inga gig att tjäna pengar på. Jag ståpr inte i ngn champagnebar.
    Jag skriver bra låtar som jag inte får en spänn för tills en artist släppt en platta som folk KÖPER.
    Men det skiter väl konsumenten i,huh? Vi lever ju i dokusåpaland där vem som helst kan bli stjärna utan att ha ngn kompetens eller erfarenhet så varför kan inte alla amatörer skriva och släppa musik? Jo , därför att det för det mesta är skit och inget någon vill lyssna på.

    Att fildelningen befriar musiken är sånt galet båg att det är helt larvigt.
    Vad den i förlängningen gör är att den urarmar kvalitet och möjligheter för artister och framför allt låtskrivare och producenter att leva på något dom är experter på och något som folk uppenbarligen är intresserade av;bra musik.

    SvaraRadera
  2. Janne B, tack för dina synpunkter.
    Låtskrivare tjänar pengar på gig, eftersom STIM kräver ersättning åt låtskrivarna för de låtar som framförs på konserter. Dessutom får låtskrivarna STIM när låtar spelas i radio och TV, i restaurangernas bakgrundsmusik, osv. Det påverkas inte av fildelning.

    Jag är inte heller särskilt förtjust i de artister som inte kan skriva låtar och som ändå pumpas fram via TV och skivbolag - men det är just låtskrivarna som gör deras karriärer möjliga, och som därmed bidrar till att det gödslas med sådana artister.

    Jag ser gärna en framtid där sådana artister nödgas stå på egna ben och därmed tynar bort - till förmån för musiker som framför sin egen musik. De är så gott som alltid de mest fascinerande - milt uttryckt.

    SvaraRadera
  3. janne Bvgrvgii1 april 2008 08:57

    Stefan,det känns onekligen underligt att du berättar för mej , som är låtskrivare och producent, hur jag får betalt.
    Om du visste hur mycket en låtskrivare får i framföranderoyalty så tror jag inte att du hade tagit upp detta som ett argument för att låtskrivarna VISST får pröjs.Ersättningen är erbarmeligt liten.

    Jag respekterar din åsikt om att en artist helst ska framföra sina låtar själv men av våra genom tiderna största världsstjärnor så är procenten "självskrivare" väldigt låg.
    Sen finns en hel drös av dom med som låtskrivare på grund av att vilken seriös låtskrivare som helst kan tänka sej att dela med sej av sin royalty till en stor stjärna för att det (iaf tidigare) inneburit en enorm vinst. 50% av 4miljarder är mer än 100% av nada...

    Men om jag fattat det rätt så tycker du att vi som kanske inte har utseendet eller ambitionen och viljan att stå på scén och leva i "tittapåmej"-världen inte ska få kunna livnära oss på att skriva musik? Det konstiga är ju att folk lyssnar på vår musik,tycker att den är kanon men ingen vill betala?
    Ska samma sak råda hos bilmeken? Visst, han kan ta betalt för sina utlägg till resevrdelar men han ska inte ta betalt för sitt arbete? Jag menar han blir ju inte AV med något....jag STJÄL ju inget från bilmeken, eller hur?

    Jag har så svårt att förstå hur vuxna , klartänkade människor plötsligt , bara för att det nu finns fritt att tillgå, kan intellektualisera kring att det är rätt att vägra betala för något men ändå utnyttja det.
    Vilka andra plan gäller det på,Stefan?

    SvaraRadera
  4. Jag nämnde STIM-ersättningen för att du inte gjorde det, och för andra som läser detta.
    Om STIM-ersättningen för gig är dålig så kanske ni låtskrivare skulle agera för att höja den ersättningen?
    Jag vet att STIM är en mycket betydande inkomst för låtskrivare, i synnerhet de med världshits.

    Forna tiders världsstjärnor skrev sällan låtar själva, men sedan Beatles är det annorlunda. Det tycker jag är en förändring till det bättre.
    Och det har förstås inte ett dugg med utseende att göra. Det handlar om konstnärlig integritet och fullödighet.

    Jag tycker illa om de allra flesta artister som är produkter av skivbolag och sjunger meningslösa poplåtar skrivna av andra. Schlagerfånerier och dylikt.
    Om fildelning får denna undermåliga fabriksmusik att tyna bort så är jag bara tacksam.

    När det gäller bilmekaniker: Jag tycker inte att de ska ha royalty för varje mil jag kör efter reparationen.

    SvaraRadera
  5. Detta var en av de mest löjliga bloggarna jag läst på länge. Vad vet du egentligen ? Du säger du är journalist, men är då enormt oinsatt i musikbranshcen idag. Att du drar alla skivbolag över en kam är hånfullt gentemot alla mindre bolag som ger de små oetablerade banden en chans och komma ut.

    Och detta eviga tjatet om att en kopia inte är en stöld.

    Om en buss går från Malmö till Bunkeflo, med 50 personer, så rullar den på sålänge alla betalar. Betalar bara 1 person av dessa 50, så upphör busslinjen snart och gå för den är olönsam. Samma sak gäller musik, sedan kan ni stå med ena foten på Gustav Adolfs Torg och fundera på varför det inte kommer fram artister av kvalitet.

    SvaraRadera
  6. stefan - jag skulle gärna vilja höra vilka artister du gillar? jag är helt övertygad om att flera av dem har gått igenom ett skivbolag där artister fått ekonomiskt stöd, marknadsföringsstöd, turnéstöd etc för att DU ska kunna få veta vem det är och kunna ta det av dennes musik. otroligt naivt och enkelspårigt att säga att skivbolag endast är onda. i det flesta fallen är de också människor som du och jag.

    /från en som jobbat i branschen men fått gå.

    SvaraRadera
  7. Vad jag vet om musikbranschen? Tja, jag var rockrecensent i flera år och såg då en hel del av skivbolagens parasiterande på artisterna och hur de ogenerat slet ut dem och hur de slängde dem på soporna så fort skivförsäljningen dalade, och så vidare.

    De mindre skivbolagen beter sig ofta annorlunda och känns intressantare att värna om. Men jag har förstått det så att de inte är lika fientliga till fildelning som storbolagen.
    De har nog också lättare att anpassa sig till den nya situationen.

    "Artister av kvalitet"? Jag tycker att detta är just vad de stora skivbolagen har varit allra sämst på. De envisas med att spendera sina resurser på de allra minst intressanta artisterna, själlösa produkter av musikindustrin.
    Det är i undervegetationen - utanför storbolagen - som den intressanta musiken görs.
    Mitt hopp är att den musiken ska märkas mer och spridas mer, när de stora skivbolagen förlorar sina resurser och sin makt över musikmarknaden.

    Självklart befolkas skivbolagen av människor som du och jag, men deras chefer tillåter sig ofta att vara rätt omänskliga - och deras anställda medverkar till mycket som deras samveten egentligen borde få dem att vägra.

    SvaraRadera
  8. Roligt jag fick lite respons från dig. (jag med bussen). Men jag förstår inte varför du drar alla över en kamm. Du har varit rockrecensent, men då har du inte varit inne i branschen, utan bara kritiserat (på ondo / godo) musiken som bolagen har släppt.

    Jag håller med din om mycket mer än du tror, men det är så att fildelningen drabbar de små bolagen mycket mer än de stora som har media i sin rygg. Men vad händer med de små ? Jag driver själv ett s.k. indiependent bolag och har släppts närmare 40 skivor till dagens dato. Ingen av mina artister spelas på radio, ingen nämns i media, här handlar det om människor som spelar vad de vill, utan vinnings skull, men alla artister har en dröm, och det är och få igen de pengar de har lagt ut på inspelningen, och för min egen del, de pengar jag har investerat i promotion, mastring, CD pressning etc. Det är inga störe summor det handlar om, typ 55-60.000 (som det kostar och producera en CD idag, 1000 x).

    Det är lätt och säga att alla skivbolag är onda, men så är det definitivt inte. Skilj på major & indie, och du kommer långt i ditt tänkande.

    Det är roligt att du tycker att det är i undervegatitation som det finns intressanta band, och om du frågar mig så finns det 3 kategorier av musik ;

    1) Etablerade band, backade av media.
    2) Band som har släppt en skiva, oftast på ett oberoende bolag, som är i ropet, oftast inte kommersiellt inriktade.
    3) Demo band, band som vill komma fram, och kämpar så gott de kan.

    Min framtisprofetia är att kategori # 2 är borta om 2-3 år, då det inte finns bolag som vill satsa på dem, oftast för att de tycker om musiken.

    Det är just här som fildelning drabbar de mindre bolagen, för skall man bara ta pengar ur egen ficka, så tröttnar man ganska så fort på det.

    Nu skall jag inte säga att illegal fildelning är det enda problemet, men det är ett stort i alla fall. Andra problem är, som jag skrev innan, media som bara fokuserar på etablerade artister (gäller tidningar såväl som radio), och att den musikaliska infrastruktur som råder idag är så enormt stor.

    Så, varsågod och skriv att bolag är onda, men du skall veta att vi är en hel del som driver bolag idag som verkligen brinner får musiken, och inget annat !

    Johnny

    SvaraRadera
  9. Hej Johnny!
    De små skivbolagen har verkligen varit missgynnade i musikindustrin - svårigheter att nå ut till detaljister, att bli omtalade i media, spelade i radio, osv. Markanden fungerar så att de stora skivbolagen blir allt färre och allt större. Och media spelar tyvärr med fullständigt ogenerat i den utvecklingen. Tragiskt.

    Men jag insisterar på att det är de stora skivbolagen som förlorar mest på fildelning, eftersom den och internet i allmänhet minskar deras kontroll över musikmarknaden.
    Nu finns det betydligt fler sätt för artister att nå en publik, än att signas av ett skivbolag.
    Likaså renodlas branschen så att det är själva musiken som kommer i centrum, eftersom MP3-filerna helt enkelt innehåller musiken och inget annat - och dem kan artisterna i allt högre utsträckning göra själva.
    Det tycker jag är alldeles fantastiskt.

    Små skivbolag kommer i kläm. Men borde inte dessa vara rörliga och vakna nog att först och med störst framgång anpassa sig till förändringarna i branschen?
    Det finns andra sätt att skapa inkomster - dessutom är inte skivförsäljningen död, och möjligheten att sälja filer som är rimligt prissatta är långt ifrån uttömd.

    SvaraRadera
  10. Här fick vi ett snabbt svar idag, eller så kollade jag inte så ofta igår. Man tackar ödmjukast !

    Som sagt, jag dömer inte ut ditt resonemang helt och hållet, och kan hålla med om ca 80 % av det du skriver.

    Visst kan band & artister bli mer uppmärksammare av alla MP3, MySpace, download.com etc idag, men alla kan inte vara finansierade av anonser idag. det måste till att "fans" köper produkten idag om de gillar ett visst band, antingen via legal download, eller en fysisk produktion. Jag har ett band på labeln som har laddats ner ca 5.500 (jo, släpper som sagt okomersiell musik) gånger på Pirate Bay, och har verkligen toppenbetyg. Bandet i sin tur har sålt ca 600 x av sin skiva. Och det är ju roligt att mäniskor gillar bandet, men det betalar inte nästa studio tid. Och Pirate Bay är bara 1 instans. Antaglingen så är jag så jävla korkad att jag betalar nästa studiotid också åt bandet och går back igen, men å andra sidan, så gillar jag verkligen bandet själv, och skulle vilja ha nästa skiva i CD hyllan, fast den blir dyr..ha ha..

    Problemet är inte att människor inte gillar musiken, eller att musiken inte når ut, problemet är att människor inte vill betala idag. Kan man ladda ner gratis, så gör man det. Det är inget konstigt att Sverige har den högsta procentuella nerladdningsstatistiken, kontra en av världens mest utvecklade bredbandsutveckling.

    Det är helt OK och spendera 800 på krogen en kväll, men att betala 120:- för en CD går inte, då stöttar man ju de onda skivbolagen, och till råga på allt så har man en skivan åtskilliga år, från krigen har man en baksmälla.

    Det är helt enkelts folks moral som är körd i bottnen, för kan man ladda ner gratis, så gör man det, och tänker på att morgondagen säkert blir bra också, men min fråga är, hur ser det ut om ett par år ?? Skall alla band bli tiggare med paypal donationer ?? Eller skall man sälja sin själ och hoppas komma med i nästa Idol för att få STIM pengar ??

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  11. Jag tror också att vi är överens om det mesta. Om det finns sätt att ersätta upphovsmän - utan att internet stryps och dess användare kriminaliseras - då är det prima.

    Jag är övertygad om att förändringen skapar nya inkomstmöjligheter - och att den gör musikbranschen intressantare.

    CD-skivor tror jag dock inte på. De är väldigt dyra och det är många mellanhänder som håller priset uppe.
    Man får tänka i nya banor.
    Och man får nog helt enkelt acceptera att sådant som gick att sälja igår kanske inte funkar imorgon. Se på kassettbandaren...

    Jag tror inte att folks moral är sämre nu än förr. Skivbolagen var löjligt tröga med att anpassa sig till internet - och är fortfarande inte särskilt långt gångna med det. Inte undra på att folk fann andra vägar.

    De stora skivbolagen har varit väldigt omoraliska i prissättning och säljmetoder - såväl gentemot artister som skivaffärer och slutkonsumenter. Det är skivbolagsjättarna som har lagt den moraliska ribban.

    De fortsätter i samma stil genom att vilja göra flera miljoner svenskar kriminella, kränka deras rättigheter och stämma dem på förmögenheter.
    Skivindustrin är allraminst medskyldig till sin egen kris.

    I grunden är detta vad som har hänt:
    Människor har alltid haft den självklara rätten att kopiera musik och sprida vidare, så länge det har gjorts utan inkomst, alltså utan försäljning. Till exempel via gamla kassettbandet.
    Den nya tekniken har plötsligt gjort det möjligt att sprida kopior i en aldrig tidigare anad omfattning.

    Men det gör ingen moralisk skillnad. Folk sprider musik till varandra utan att ta betalt för det, och bryter därför principiellt inte mot upphovsrätten. Däremot har branschen tryckt på så att upphovsrätten ska utvidgas och folks kopieringsrätt minskas, så att det på sistone har blivit ett brott.

    Det är juridiskt mycket tveksamt. Folk är inte brottsliga eller omoraliska - det är lagen som har förändrats och blivit omoralisk.

    SvaraRadera
  12. Nja, tyvärr håller jag inte med dig alls här. Fildelning handlar inte om enbart spridning av musik, eller vem som går fel. Det handlar mycket om att man som upphovsskapare bör bestämma var ens verk skall spridas, eller om man vill ha betalt för sitt arbete eller inte. Det är bara upphovsmannen som har rätt till det, och ingen annan.

    Jag ser i dina mail här att du mest kritiserar, men kommer inte med lösningar, bara lösa antagande (och märk här, jag är inte din fiende !!), det hade varit enormt intressant och hört vad du anser är lösningen på det hela, eftersom du har kritik, så måste det finnas en tanke bakom detta, men det läser jag inte.

    Att mäniskors moral blivit sämre, just i nedladdningsfrågan, är ju ganska så uppenbart eftersom så många som brukade köpa en skiva idag tycker det är bekvämmare och ladda ner, än att spendera 5 minuter på att köpa skivan via en internetbutik, och så är det ju gratis. Än en gång, jag jobbar med detta daglingen, så med all respekt för dig, så anser jag mig ha mycket mer jord under mina fötter än vad du har.

    Det sedvanliga påståendet att CD skivor är dyra brukar ju ofta, och för att ha en liten historielektion, så när jag började köpa skivor, ungefär 1978, så kostrade de 49.90 på Tempo i Rosengård, fullpris. Idag får man skivor, ungefär snitt, max 159:-, så det är en normal utveckling jämfört med löner, mat, etc...

    Men om man nu skall revoltera mot höga priser, varför lobbar inte musikälskare mot regeringen så vi får kulturmoms på skivor, dvs, 6 % ?? den som tjänar mest på en såld CD skiva är ju staten, och kan hotell & resturanger & tidningar, varför kan inte musik då ?? Här kan ni ju sänka ett CD pris med ungefär 25 kronor styck. Men återigen, man kan inte konkurera med någonting som är gratis, och det är där hela problemet ligger.

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  13. Hej,

    Fildelning är inte ok av en mycket enkel anledning. Det finns ingen som helst anledning till att lyssnaren ska njuta av artistens arbete utan att ge något tillbaka.

    Om lyssnaren köper musiken så får artisten något i retur.

    Svårare än så är det inte.

    Jag är delägare i ett mindre skivbolag och vi betalar artisterna efter antalet sålda album, vare sig det är fysiska skivor eller nerladdningar.

    Jag har varit med i den här debatten (utomlands) i sex månader nu och jag har inte sett en enda idé som går ut på någonting annat än att folk vill ha kakan gratis.

    Någon annan ska betala.

    jag är inte insatt i huruvida dom stora bolagen utnyttjar sina artister eller inte men - om dom nu gör det - så är det artisterna ensak. Inte lyssnarens.

    Vi har ett bra samarbete med våra band och dom är glada att vi gör jobbet med PR, försäljning och för att vi chansar ekonomiskt på deras musik, så argumentet att banden tjänar mer på att släppa sin egen musik går helt bort.

    Hur banden vill släppa sin musik är helt och hållet deras ensak. Det ska ingen fildelare lägga sig i.

    Dom fildelare som använder sådana argument gör det för att rättfärdiga sitt snikna beteende.

    Det behövs ingen ny affärsmodell.

    Om man vill protestera mot att dom stora bolagen släpper skit så kan man bara låta bli att köpa det. Är det skit vill man ändå inte ha det.

    Vill man njuta av det så ska man ge något i retur genom att betala för det.

    För övrigt gjorde jag en undersökning på vad en LP kostade 1975 och hur mycket folk tjänade då. Omvandlat till dagens värde btalade man ungefär 230:- för en LP (40 minuter musik) så att påstå att en CD för c:a 160:- är dyrt är rent nonsens.

    Ursäkta om jag låter hård och kompromisslös men jag har som sagt satt mig in saken och funnit att jag har belägg för det jag säger/skriver.

    vänliga hälsningar,

    Hansi

    SvaraRadera
  14. Till Johnny:
    Ja, jag märkte att jag blev rätt ogin i mitt förra svar. Det berodde på att jag kom på att rättighetsaspekten för konsumenterna inte hade berörts.
    Vi har alltså en såväl ekonomiskt som juridiskt ny situation, som kräver begrundan av samtliga parters rättigheter.

    Nå, du lyfter fram ett mycket viktigt argument: upphovsmannen ska själv få bestämma hur verket sprids. Absolut.
    Dock - i denna debatt är det skivbolagsfolk som hörs, och ytterst få upphovsmän. Sydsvenskans undersökning antyder att upphovsmännen själva inte är lika kritiska till fildelning som skivbolagen.

    Jag har grunnat lite på konkreta förslag. Jag tror att artister även i framtiden vill ha andra som gör det jobb som inte är musikaliskt. I stället för skivbolag tror jag på ett slags managementbolag som fixar artisters hemsidor och försäljning (ja, jag tror på försäljning till rimliga priser och villkor) av musikfiler och annat artistmaterial.
    Det kan nog bli som med agenter och managers, att dessa managementbolag ersätts med procent på artisternas samtliga inkomster - alltså även konsertgage, STIM, filmavtal osv.
    Och som i dagsläget: somliga artisters musik kommer att omsätta en väldig massa pengar, men för de flesta är det småsmulor.

    Var det konkret?

    SvaraRadera
  15. Till Hansi:
    Dagens skivbolag fungerar så att säga som arbetsgivare åt artister. I framtiden tror jag att det blir tvärtom. Se mitt ovanstående svar till Johnny.

    Du vill ha det som förr, vilket bara kan åstadkommas genom att fildelning kriminaliseras och internetanvändarnas integritet kränks på ett sätt som jag anser inte står i proportion till problemet.

    Den nya tekniken har gjort att privatkopiering kan ske i en skala som tidigare var fullständigt otänkbar. Vi kan knappast förbjuda denna utveckling, inte heller kräva att ha det precis som förr.
    I stället måste vi försöka finna rimliga lösningar, där såväl upphovsmännens som allmänhetens rättigheter respekteras.

    Ändringar blir det - och de som förmår anpassa sig till dem kommer att klara sig bäst.
    Så mitt stalltips till skivbolagen är: tänk kreativt, innovativt, "utanför boxen". Det har skivbolagen hittills varit rent löjligt dåliga på.

    SvaraRadera
  16. Lite konstigt är det ändå... att hårdrock- och metalgenren inte alls lider lika mycket av nedladdningen...? Eller beror det kanske på att just "hårdrockare" (det finns så många olika genrer inom hård musik...) faktiskt är trogna sina gamla ideal och hjältar? Det finns andra genrer också - som country och alternativpop... inte heller de lider så värst! De är främst kommersiell musik som tar stryk.

    Kan de bero på att de lite för ofta säljer bajs förtäckt som guld? Jag lägger rätt ofta 159 spänn på musik, men jag gör det inte utan vissa kriterier - av tio låtar så bör i vart fall sex vara av sådan klass att jag kommer plocka fram cd:n många gånger framöver.

    Jag håller med Stefan S om att dagens kris inom musikindustrin i mångt och mycket är självförvållad. Man kan inte ignorera tekniken! Det handlar inte huvudsakligen om att folk är giriga, utan snarare om lättillgänglighet. Musikbranschen har snart haft ett decenium på sig att göra sin musik lika lättillgänglig och till en rimlig summa. Köpte på mig ett flertal Eels-alster härom månaden. Beställde direkt från hans site, mp3 format. Jag gav ca: 60 spänn per ex, mer ska det inte behöva kosta om man exkluderar diverse mellanhänder, dyr studiotid osv.

    För första gången någonsin har konsumenten makten... Äntligen kan vi ställa krav och ge fingret åt profithungriga fingrar som sitter på välklädda herrar kring de femtio och därutöver. Viva la revolution ;0)

    SvaraRadera
  17. OK, då var vi här igen, och ser en till kommer i i debatten, Mr. Tratt. Att vissa schangrar klarar sig bättre, det är korrekt, men finns det insiderinformation om t.ex hur många ex nya Judas Priest säljer jämfört med 80 talet ? Det är kanske inte en tillfällighet att Gene Simmons gick ut för en 2-3 veckor sedan att sade att KISS inte kommer och spela in något nytt alster p.g.a. nerladdningen..(sen kan vi ju diskutera relevansen i den mannens uttalande..).

    Att det är lättare och ladda ner är uppnenbart, men med det resonemanget, så får du börja snatta all din mat, varför spendera tid i en kö när du kan gå förbi ?? Handlar enbart om moral.

    Räcka fingret åt skivbolagsdiriktörer över 50 ?? HAr du varit på SOM möte (Sveriges Oberoende Musikproducenter) ? Vet du hur många procent som är över 50 där ?? Det är mindre än 5 %, men även dessa musikälskare som producerar en del av musiken, bekostar den och gör en bra produkt som du sedan laddar ner illegalt i revolutionärssyfte. Du kan lika bra bränna ner diverse härbärge, röda kors tält, för du sparkar på dem som redan ligger ner.

    Johnny

    SvaraRadera
  18. Hej Johnny. Nu kommer du med jämförelser som är omöjliga! Det går inte att jämföra skivförsäljningen nu mot då när det kommer till band som harvat i 30-40 år, och hade sin storhetstid på 70-80talet. (lika lite som jämförelser mellan stöld av matvaror, mm, och kopiering av musik). Dels har den kreativa ådran, i många fall, stagnerat, dels har det hänt så oerhört mycket inom genren att en del band helt enkelt inte klarar konkurrensen. Dessa ser man dock ofta ute på turné, och de klarar sig ekonomiskt på sina gamla guld- och platinaalbum. STIM, radio, tv, film, data- och tv-spel, osv.

    Jag vill vända på saken: Hur många miljoner dollar har bolagen inte tjänat extra på skivförsäljning till nypris på 20-30-40år gamla inspelningar?? Inspelningar som kanske kostade 300 000 dollar... eller mindre. Man har mjölkat oss många gånger om - under årtionden! Vart finner du moralen i det?

    Det handlar inte om moral! När lp-skivorna började försvinna och ersattes av cd-skivorna så utlovade man att de skulle bli billigare (eftersom en cd-skiva är billigare att framställa än lp-skivan), men så blev det aldrig. Moral, någon?

    Skivindustrin har i mången tid nu flödat marknaden med nonsensartister för att tjäna en kvick buck. De har toksponsrat de stora namnen, även då de inte ens längre kunnat prestera ("skit samma, de säljer ju ändå..." men så kom nedladdningen och det blev sura bukar). En sponsring som ofta varit på bekostnad av lite mindre, smalare, artister/band som ofta lämnats kontraktlösa trots bra låtar och fina framtidsmöjligheter. Men de är inte "kommersiellt gångbara" (dvs: bolagen tycker sig inte se att de kan få ut maximala vinster).

    Nåja. Till syvende och sist kan inte allt förbli som det en gång var. Världen snurrar vidare, utveckligen gör att nya vägar öppnas, och gamla stängs. Varför skulle musikindustrin vara skyddad från tidens gång? Jag tror att det går att hålla igång även små bolag med rätt vertyg och nya infallsvinklar, och de som inte lyckas förändra sig med tiden...

    Goodbye & good riddance.

    Nej du, din sko klämmer nog mest inför den gryende vetskapen att artisterna inte behöver dig lika mycket som du behöver dom...

    SvaraRadera
  19. Hej igen Herr Tratt.
    Nja, egentligen så har både du, jag & Stefan samma inställning till allting när det gäller dagens musikindustri. Men det verkar inte som att du har läst mina tidigare inlägg här. Jag vet inte vad du tror jag är, men jag driver bolag, med mindre kommersiella band, och faktum är att på det senaste året så är jag ganska så stormad av band som vill att jag skall ge ut dem. Så det där med att du skriver att band inte behöver bolag är rent nonsens. Att ge ut en skiva handlar inte bara om att få ut musiken på MySpace, eller att finanisera en skivpressning. Det kan alla göra. Problemet idag är att bli av med skivorna som man pressar. Jag lever i detta varje dag, gör du det ?? Vad är ditt eget givande inom musikbrasnchen, förutom att ladda ner (antaglingen illegalt..) ??

    Min ståndpunkt har varit att om det forstätter så här, så har vi endast 2 lag kvar, det som lever flott på musiken, och är uppbackade av media, samt alla demo band. För det kommer inte och finnas sådana som gör 500-1000 ex pressningar kvar. För oss, så betyder 100 x ganska så mycket om vi skall kunna finansiera ännu en utgåva med okomersiell musik som både du & Stefan verkar värna om.

    Vi anpassar oss så mycket vi kan, men vi har inte kapitalet och investera tusentals kronor i snygga & bekväma internet shoppar som de stora gossarna har.

    Du kan gå runt i din lilla revolutionära dröm och tro att du krossar musikindustrin, men faktum består dock att du krossar mer än så. Har du en adress, så skall jag skicka dig en t-shirt var det står "Jag krossade musiklivet", free of charge.

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  20. Först: Hansi´s siffror ang skivpriserna stämmer helt enkelt inte - fan heller att skivpriserna motsvarade 230:- 1975 (då hade inte många haft råd att köpa musik!). Det är sant att priserna, generellt, gått ner de senaste ca: 5 åren, men det är inget generöst bidrag från skivbolagen inte, utan detaljhandeln som tvingats till prispress pga fildelningen. För fem år sedan fick man, genomsnittligt, punga ut med 179-199 prutt för en musik-cd (Åhléns tar fortfarande 199:- för många av sina musik-cds!). Idag kostar cd-skivorna över nätet kring 149-159, men då får du lägga till 29:90 i porto, så jag misstänker att ett genomsnittligt normalpris på en cd-skiva idag likt förbannat ligger närmare 200 än 150.

    Har du ett vanligt knegarjobb, ett par ungar, bil, banklån och lite annat, så har du maximalt råd att köpa en platta i kvartalet (om ens det?). Samma sak om du är studerande. Inte mycket har hänt på prisfronten de senaste 30 åren, därför är också filmer (med hundratals kreativt inblandade) generellt sätt billigare att köpa än en cd musik...

    SvaraRadera
  21. "Problemet idag är att bli av med skivorna som man pressar."

    Johnny. Tror du själv att cd-skivan ens kommer finnas kvar i en nära framtid? Det tror inte jag! Och det är inte helt och hållet nedladdningsmöjligheternas skuld, utan den tekniska utveckling som vi sett de senaste ca: 6 åren. Cd-spelaren är i stort sätt redan obsolete. I dag är det mp3-spelare i alla möjliga varianter som gäller. I morgon är det cd-skivans tur att lyfta på mössan och tacka för sig. Folk vill ha musiken snabbt, enkelt och prisvärt. Cd-skivan kommer aldrig kunna konkurrera. Det finns redan nu komprimeringsmetoder som garanterar fullt cd-ljud, och metoderna kommer fortsätta utvecklas även på "tjuvfronten".

    Vad det beträffar skivbolagen så tror jag, likt Stefan S, att dessa kommer bytas ut mot en form av management likt Ema Telstar. Det är nog sant att skivbolagen är en blessing för många artister och band, men det är också sant att det är en förbannelse för rätt många! Kan rada upp grupper de senaste 30 åren som haft fruktansvärda problem med dåliga kontrakt och skivbolag som inte hållt vad de lovat. Skulle tippa att det är så många som 70% av dagens artister som hellre hyrde in ett manageri till att sköta om valda delar av musikbusinessen, och slippa binda upp sig totalt till ett enskilt skivbolag. Inga kontrakt som knappt går att riva upp, som musiker hyr du rätt och slätt ett menageri för just de tjänster du och ditt band vill ha professionell hjälp av. Detta på visstid, är du inte nöjd anlitar du en konkurrent... (Som det är idag är det rent löjligt - som musiker kan du inte tacka ja till knappt någonting utan att först checka med skivbolaget. Hur många musiker tror du trivs med den avigsidan av kontraktet?)

    Så fungerar marknaden i alla andra fall, men inte inom musikbranschen...

    Den som påstår annat än att det alltid, ända från första början, funnits konflikter mellan artist och bolag vet helt enkelt inte vad denne talar om. Men något alternativ till de stora (och små) bolagen och deras kontrakt har mig veterligen aldrig funnits (bortsett då från de som brytit och skapat egna bolag). Då de stora bolagen styrt ruljansen de senaste 70 åren, eller så, måste det till en smärre revolt för att förändra tankesätten.

    Den kom i och med tekniken som möjliggjorde nedladdning över internet.

    Nu har inte skivbolagen samma makt över marknaden. Det är både sunt och bra - förändringen har varit efterlängtad hos många, många under lika många år. Det är en myt att musikers största dröm är en jävla massa pengar. Den största drömmen är att fritt få rå över sin egen kreativitet och lyckas leva på sitt intresse. Allt därutöver är bonus. (Däremot har många gått vilse i droger och alkohol som en konsekvens av sanslösa miljonbelopp och en, av bolagen, skickligt bearbetad självsyn som semigud. Summan summarum så undrar jag inte om kändisskapet och framgångarna haft fler offer än vinnare? Kanske står det 50/50).

    Musiker idag är bundna till de bolag de valt. Slapp de det kopplet, så skulle väldigt många bli glada. Att små bolag åker ut med samma skäppa - och långt tidigare... Tja det är beklagligt, men det är tyvärr alltid så att de små ryker först (och alltid oförskylt). Rätt eller fel, spelar mindre roll, det är ofrånkomligt att hela musikbranschen, som den ser ut idag, kommer rasa och förändras. Om inte idag, så senast i morgon. Inga lagar, inga politiker, inga poliser och inga domstolar kan förhindra detta. Hur mycket branschen skriker efter lagar som inte har något i detta årtusendet att göra.

    Vad det gäller mitt eget tankande så är det nog rätt blygsamt, och varje månad gör jag rätt för mig så gott jag kan - det blir minst en tusing/mån i film, tv-serie och musik. Jag till och med köper osett då och då! Men idag kan jag som konsument ha en helt annan överblick bland det jag vill betala pengar för - och inte.

    SvaraRadera
  22. Hej igen Herr Tratt.
    Jo, jag hänger med i mycket du skriver, men det finns inte bara svart & vitt. I mitten finns grått. Och det är de gråa jag värnar om.

    Jag anser i med ditt resonemang, så kan man kalla alla invandrare för tjuvar också, sålänge den finns 1 tjuv bland dem. Men visst, man kan ju ge skivbolagen hela skulden för världsekonomin, diktaturen i Nord Korea också om man så vill.

    Det blir säkert management i framtiden, den finns redan nu, band pressar sina skivor själva och säljer till distributörer. Men i slutändan så är det samma sak, utan en distributör, så blir man inte av med sina skivor, med mindre man spelar ute väldigt ofta, och det är i praktiken bara band som har släppt skivor som gör det, då spelbokaren oftast vill ha en skiva i sin hand före de bokar en spelning. Att det sedan blir managementet och inte bolaget som har kluriga kontrakt, det spelar kanske ingen större roll. det finns ingen människa som vill göra grovjobbet för att sedan lägga det åt sidan. Det spelar ingen större roll, för det stora folket i branschen kommer och tjäna sina pengar i alla fall, och det blir även lyssnarna som betalar på något sätt.

    Att CD skulle dö ut tror jag inte mycket på. det sade de om vinylen också en 15 år sedan, men den lever fortfarande. De flesta mäniskor med någonlunda ekonomi är samlare, om de så samlar på trädgårdstomtar, udda ölburkar eller skivor.

    Men du har fortfarande inte sagt vad du själv sysslar med, det måste ju vara någonting inom branschen då du vet exakt hur allting ligger till. Eller, så har du kanske en stor poster på Pirate Bay loggan på din vägg och har gått på allting de skriver i sitt eget intresse och bli miljonärer.

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  23. Du håller med andra ord inte med om att de stora, och medelstora, skivbolagen styrt marknaden - från minsta lilla aktören ända upp till miljonkontrakten? Är det t ex handeln som bestämmer priset, eller är det skivindustrin? Titta på Ginza... När de slog upp portarna - det måste varit för 30-35 år sedan - så var affärsidéen lika enkel som genial. Ju billigare pris på musik, desto fler köpare. De hyrde in sig i en jättestor lokal (speciellt för den tiden!) och dumpade priserna på typ halva sortimentet. Folk älskar än idag att botanisera bland hundratusentals titlar, och inte minst på den tiden. Skivindustrin har inte lagt många fingrar emellan på att sänka priserna på musik. Det har enstaka handlare gjort, likt Ginza. Så långt jag kan minnas har folk och fä varit irriterade på de höga priserna på musik. Idag, i denna debatten, dyker det ideligen upp folk som försvarar priserna (mellan raderna så är folk bara gnidna, det är inget fel på priserna! Folket har fel, skivindustrin har RÄTT). Man häpnas en smula... och det är inte det minsta märkligt att nästan varannan svensk medborgare har tankat eller tankar ner film, musik och annat veckovis.

    Vinyl vs cd vs mp3.

    Det dröjde ca: ja, vadå? Sjuttio år eller så innan vinylen möttes av en seriös konkurrent - nämligen cd-formatet! Men för cd-formatet han det bara gå knappa 15 år innan det mötte konkurrens i form av olika kompressionstekniker, mp3, mp4, wm, vogg osv. Är inte det talande?

    Om nu cd-skivan är här för att stanna - i vart fall många år till, hur kommer det sig då att det går maximalt en halv cd-spelare (bärbar) på 10 mp3-spelare? Även de "stationära" cd-spelarna har minskat rejält försäljningsmässigt. Allt fler väljer datorn och mp3-formatet. Alla former av spelare idag tar mp3 samt andra filformat. Den utveckligen har knappa sex-sju år på nacken... För sex år sedan tror jag inte ens att det existerade regelrätta mp3-spelare... ja, inte till priser som vanligt folk kunde ta. För ca: sex år sedan åkte jag och min dåvarande till Grekland. Inför den resan köpte jag mig en bärbar cd-spelare. Kan inte påminna mig om att det fanns mp3spelare då.

    Sedan är det säkert så att cd-skivan inte kommer försvinna helt och hållet, men jag är helt säker på att massan i stort har lämnat den bakom sig till fördel för mp3 - eller ja, det filformat som som då kommer gälla om... tja, fem-sex år framåt.

    Jag kan bara se till mig själv! Jag har en vinylkollektion på ca: 20 000 plattor (maxisinglar och annat inräknat). En cd-samling på ca: 10 000+. Förra månaden bestämde jag mig för att göra av med minst hälften av alla cd-skivor. De tar för mycket plats och jag har ändå många av dem - antingen på hårddisken eller på hundratalet backups.

    Tror du att jag är ensam om detta? Think again! Jag är t ex sist bland mina vänner att rensa rejält. När jag köper en cd-skiva numera; det första jag gör är att kopiera den till hårddisken. När jag sedan tycker att jag studerat konvolutet nog - så åker skivan ner i en låda! Köpte, häromdan, svenska In Flames senaste cd. Deras konvolut är ovanligt snyggt (som alltid). Den åker bland hyllorna av den anledningen, plus att plattan är så förbenat bra. Nästan allt annat jag köper åker nästan direkt i lådan.

    Detta med samlandet... well, det är inte cd-skivorna som det samlas på - utan vinylerna. Har en polare som köper och säljer lp-skivor på mässor och allt vad det är, landet runt. Han säger att begagnade cd-skivor gick rätt bra att sälja på 90talet, men under 2000-talet så har de nästan försvunnit. Nu vill folk ha vinyl, och betalar också goda pengar för det.

    Management-grejen har du missförstått vad/hur jag menade. I framtiden kommer det inte skrivas så mycket kontrakt, utan managementbolag kommer hyras in av artisterna, för att ta hand om vissa bitar. Ungefär som när man anlitar en revisor för att ta hand om allt tungt pappersjobb. Visa mig den musikern som föredrar att binda upp sig - helt och hållet - till ett bolag, på bolagets villkor, mot att kunna hyra in samma tjänster fast utan bindning... Ja hittar du någon så har du hittat en av två sorter: Den som redan gjort karriär, tjänar en massa flis, och omnämns överallt. Eller också en komplett idiot..

    Ett och annat stort skivbolag kommer säkerligen överleva. De kommer sajna de som är på väg att bli riktigt megastora. De kommer huvudsakligen syssla med bred, populärmusik, och ha namn som (motsvarande) Madonna, Metallica, Ozzy, mfl. I övrigt kommer musikbranschen aldrig igen bli sig lik. Fildelningen har avsevärt tuggat sönder den branschen. För dig på ont, för mig på gott. Enda vapnet skivindustrin har är att lobba för att vi får en censur ala den kinesiska, där vissa webbsidor är spärrade. I Danmark har man lyckats med det. Bra tycker du, skrämmande tycker jag.

    SvaraRadera
  24. Mina erfarenheter? När jag var 8 bast lärde jag mig lira gura, sedan följde bas som blev min stora kärlek. Det var på G, saker och ting, när jag - 91 - drabbades av artrit (ledsjukdom). Tyvärr så spreds den ovanligt nog till alla leder, så idag lirar jag mest hobbymässigt. Producerar lite (gratis) och jobbar som soundtech då det funkar.

    Jag har haft min lilla beskärda del av skivbolagsfolk, kritiker och recensenter. Inte så mycket att skryta om, egentligen. Har även många bekantskaper inom det svenska musiklivet, och svd:s undersökning - eller snarare dess resultat - förvånar mig inte det minsta. Musikervärlden är djupt splittrad i fildelningsfrågan. Många är det som på olika vis gynnas av fildelningen, andra är det som tycker de missgynnas. Vem har rätten att säga att om vissa missgynnas så ska ALLA missgynnas? Bara för att det handlar om big business och pengar? Är lite mindre kända förmågor också mindre viktiga än större?? Det låter ju i vart fall så på debatten om fildelning!

    Men främst anser jag att mitt stora, livslånga, musikintresse gör att jag har en rätt skaplig koll på vad som gäller i musikvärlden. Och det är inte svart & vitt (som du också håller med om).

    Jag erkänner gärna att jag har fördomar mot de stora, internationella, bolagen. Att jag tycker dess representanter är tragiska figurer som vägrar förändra sitt sätt att tänka och som därför gräver sina egna (därmed) välförjänta gravar pga sin stockkonservatism. Jag tycker det är skandalöst att våra folkvalda politiker - både här och i andra länder - väljer att buga och bocka inför de stora hönsen, EMI, SONY, mfl, som gemensamt alltid utövat en oschysst monopolverksamhet över musiklivet.

    Men jag demoniserar inte branschen. Man går väl lite i polemik så här, diskussionsmässigt. Det finns mycket bra människor inom den. Oftast på lokal nivå. Men du kan aldrig förändra något genom att att ensidigt argumentera för det som varit bra.

    Huruvida grabbarna som ligger bakom TPB tjänar miljoner eller inte berör inte mig. Kul för dom i sådana fall... och de kan behöva de pengarna framöver ;0)

    (Jag har i o f s lite svårt att tro det skulle röra sig om sådana vinster. Sajten är väldigt snål på advertising - i synnerhet om man jämför med exempelvis våra dagstidningar på nätet... aftonbladet.se har väl ca: 300% mer reklam än vad piratebay någonsin haft. Vad ska då inkomsterna kommit ifrån - gåvor? Ja jag vet inte, men det luktar osanning från åklagarsidan.

    Att de bestämt säger att de kommer fortsätta alldeles oavsett åtal och böter, tycker jag säger en hel del. När andra torrentsajter blivit stämda så har de ögonblickligen lagt sig platt fall, men inte TPB.)

    SvaraRadera
  25. Förresten vill jag be om ursäkt om jag är långrandig. Jag har alltid haft svårt att veta hur mycket som är nog att skriva när jag diskuterar.

    SvaraRadera
  26. Hej Tratten!
    Ingen fara med ordrikedomen. Det är en intressant och läsvärd diskussion som du och Johnny för.

    SvaraRadera
  27. Hej igen Trattssson.

    Som sagt, håller med dig om mycket, och visst stora bolag har alltid styrt, och kommer alltid och styra också, då det ena eller andra sätter, och det har ju behandlats länge uppe innan du kom in i bilden. Jag håller med, samt så anser jag också att media går i deras ledband. Där är vi överens.

    Rpiserne bestämms dock inte bara av skivindustrin, utan också av artiser med löjliga gager för en inspelning. Det anser du säkert också, så där är vi också överens. Men att Ginza skulle vara husgudar håller jag inte med om, deras triumfkort har varit att de har varit bra på att annonsera. Det finns gott om andra mailorders som har lika bra priser, och bättre utbud. Ginzas utbud idag är inte så värst imponerande tycker jag. Men det är en utvecklig av dalande försäljning, så satsar de, likt de flesta andra på säkra kort. Att ha ett stort lager är ingen bra ide idag.

    Nej, det är inte konstigt att svenskarna tankar ner mest i hela världen, då vi har bland världens bäst utvecklade bredbandslogistik. Kan man tanka ner gratis, så gör man det. Kan man jobba svart, och samtidigt dra ut soss pengar, så gör man det. Svenskarna toppar inte precis listan på hederligt befolkning. Sedan att den svenska konsumtionen ökar för varje år, och att vi i snitt lägger nästan 6000:- per skalle på julklappar varje år tyder inte precis p att vi är fattiga. Men återigen, kan man knycka gratis musik, så gör man det, eller så kan man ju göra det i revolutionsyfte.

    Konsumenterna styr marknaden, så därför kan man knappt köpa en CD spelare idag, men å andra sidan, så är det ofta DVD / CD i samma, och DVD säljs det fortfarande gott om.

    Att du är bland de sista av dina vänner som fortfarande köper skivor är väl bra, det tyder på att du har lite moral kvar i kroppen i alla fall.

    Inte så konsigt att din skivmässa kompis inte anser att CDs går bra. Där finns för det mesta bara 4 sorteringen som ingen vill ha. Har god kunskap om försäljning av CDs på nätet hos mindre mailorders, och de går bra. Men tycker dock det är lite konstigt att han tycker vinyler kan man sälja dyrt, med tanke på att du skrivit innan att folk inte har råd att köpa mer än 1 CD för 180:- per kvartal (I mailet till Hansi).

    Fattade nog management saken rätt. Du binder ju upp dig mot de flesta idag, teleoperatörer, försäkringsbolag, elbolag etc….

    Att Danmark ligger i spetsen mot illegal fildelning är inte så skrämmande tycker jag. Varför skall man inte betala för en tjänst ?? Jag tar gärna emot att gratis du kan erbjuda mig i så fall. Det finns gott om saker och göra.

    Vad som dock är mest skrämmande är din tillbedjan till Pirate Bay. Att de lyckats tjäna pengar på andras slit & arbete må vara smart, men väldigt omoraliskt. Tycker du att det är rätt, så gör du det, men då tycker jag också att du kan säga mig vart jag kan hämta din lön, så gör jag gärna det. Du gör jobbet, jag förmedlar din lön. Det är samma sak. Att de inte tjänar pengar på annonser är rent löjligt. Råkar ha väldigt bra kännedom om en anna stor sida från sverige med samma mängd reklam, och vet hur mycket de drar in,och det är inte lite pengar det. Pirate Bay har ca 5 gånger så mycket besökare, så rimligtvis, så bör de dra in 5 gånger mer i annonsintäckter också…Sen anser du att åklagaren ljuger också ?? Det är för tramsigt detta, du var verkligen gått på allt ! Hur gick det med pengarna de tiggde för att köpa Sealand, inte fan har de betalats tillbaka...Något som har retat många Pirate Bay besökare.

    Mvh Johnny

    SvaraRadera
  28. Har problem med mina fingrar just nu, men jag svarar så snart jag kan. Sedan vet jag inte ens själv om jag verkligen syftade just på Ginza, och inte "Bengans". Mitt hjärnkontor kan vara rätt stimmit ibland...

    SvaraRadera
  29. Nu är det 10 dagar sedan tratten, börjar händerna bli bra ?? Annars så får vi anse detta som en walk.over...

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  30. Jag håller verkligen med Stefan!
    Fildelning kommer i förlängningen att befria oss från "skit" musik som bara produceras för att dra in pengar.
    Det finns musiker som skriver och framför musik för att de älskar det.
    Dessa musiker kommer säkert att överleva fildelningen :-) och Vi lyssnare slipper lyssna Brittney och hennes anhang.
    /fd musiker

    SvaraRadera
  31. Hej fd musiker

    Det är just detta som är problemet, att de musiker du tror överlever, INTE gör det. De åker på röven precis som de som du anser göra skitmusik också.

    mvh Johnny

    SvaraRadera
  32. Jag ber innerligen om ursäkt (om någon är kvar att läsa det jag skriver?). Förlorade mig helt i en massa annat (MYCKET annat...).

    Kolla annars in Marit Bergmans site, och se hur man på ett enkelt sätt kan lägga ur sin musik, till en rimlig pening, utan en massa dyrbara krusiduller.

    http://www.maritbergman.net/maritbergman?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=register¶m=ghfr2HbdqU3wILT

    Hoppas länken fungerar, annars går det bra att googla.

    I övrigt tycker jag om Marits attityd, och önskade att fler henkade på: "Jag gör det jag tycker är roligt, jag gör det jag vill!". Sammanfattat snabbt och enkelt (och helt utan Marits inverkan eller godkännande). Skriver du upp dig på hennes lista lovar hon dig en ny låt per månad - först för dig att höra... kaxigt? Oja, men ingen kommer hänga henne om hon inte skulle lyckas med sin föresats. Hon är fördjävla bra och - ja, skööön för det.

    Det kostar inga stora pengar att ha dylika sajter igång. Du tänker fel, Johnny. Stick to the cd:s, och du kommer förmodligen gjort kånkan innan 2010. Inga illa ment, tvärt om!

    SvaraRadera
  33. "konkan innan 2020", menade jag förstås.

    SvaraRadera
  34. Jag är i alla fall kvar :-)
    Jag prövar om länken funkar på detta sätt:
    www.maritbergman.net
    Marits lösning är en av många möjliga, som gör musikens framtid ljusare än det förflutnas slaveri under de stora skivbolagen.

    SvaraRadera
  35. Visst är det så. Samtidigt stäms nu Pirate Bay på löjligt stora summor... Tyvärr tror jag att våra politiker kommer falla branschbolagen till föga. Är nog bara en tidsfråga innan siter som Pirate Bay kommer låsas - cencureras.

    Hur ser du på den saken om det skulle hända? Danskarna kan t ex inte gå in på TPB...

    SvaraRadera
  36. Hej Tratten!
    Jag tvivlar på att myndigheter och skivbolag lyckas täppa till Internet. Dels finns stora tekniska svårigheter, dels kan politikerna inte spotta de framtida väljarna i ansiktet, dels finns så många vägar runt.
    De gnyr och skrämmer, och inte så mycket mer.
    Spelar ringa roll - en helt ny väg mellan artister och publik är redan etablerad och på frammarsch. Skivbolagen måste ändra sig radikalt eller gå under.

    SvaraRadera
  37. Ett problem för exempelvis musikbranschen är ju då hur olika bolag anser att de står på egna ben. De har således trasslat in sig i en mängd uppgörelser, rättigheter och olika slags kontrakt. Fram till nu var ju den värsta konkurrenten andra skivbolag... Därför finns det fortfarande inga musiksajter som kan erbjuda ett riktigt brett sortiment. Den som står för sajten måste förhandla med tjogtals bolag, där vart och ett bolag har sina krav och förväntningar.

    SvaraRadera
  38. Jag har hela tiden misstänkt att det musikbranschen främst förlorar pengar på - är den breda marknaden. "Dagsländelåtar" som ger enorma vinster på kort tid, tankas idag febrilt ned... Varför betala stora summor för musik som är "ute" redan inom två månader, liksom.

    SvaraRadera
  39. Jo du Tratten.
    Roligt du är tillbaka, men du kan misstänka hur mycket du vill. Näör t.o.m. ens mattelärare som är typ 60 år laddar ner, och han laddar inte ner modern musik han inte (har har bra smak !!), så kan man inte gömma sig bakom några argument att det är modern musik som tar mest stryk. Det drabbar alla !! Sen får vi ser om ca 2-3 år om min profeteria ovan stämmer eller inte..

    Adios...
    Johnny

    SvaraRadera
  40. Eller... så här: I ett samhälle där till och med 60-åringar tankar... Tja. Då bör man kanske tänka om vad det gäller upphovs-rättigheterna? De olika bolagen måste tänka om - vara kreativa. Samma sak gäller, givetvis, musikerna.

    Det är ju trots allt så att vi inte har slutat lyssna på musik, titta på film, osv. Intresset är kanske rent av större än någonsin... Men det går fint att sitta på arslet och gnälla att "det var bättre förr" ... Det har väl alla generationsskiften gjort - i alla tider. Det är alldeles upp till dig själv!

    Tror du verkligen att vi kan vrida tillbaka på klockan ca: 10 år, för att tekniken gått om vissa branscher?? Fråga alla de som nu bebor spökstäder t ex i England... Städer som för bara ett par decenium sedan strålade pga grävandet efter kol. Fråga dem vad DE tycker om tidsenliga förändringar......

    SvaraRadera
  41. Det handlar ju inte om att vi inte skall hänga med i utvecklingen. Självklart skall vi det. Det handlra om att "musikälskare" laddar ner illegalt, och inte betalar för sig. Inget annat.

    mvh Johnny

    SvaraRadera