torsdag 3 september 2009

Kvinnlig skönhet varierar


Aftonbladet berättar om en kvinnlig modell, Lizzie Miller, vars nakenbild har gjort sensation för att hennes kropp är normal, med putande mage. Fjärran från vår tids skönhetsideal. Men genom historien har kvinnlig skönhet sett väldigt olika ut – och sällan smal.

Det allra äldsta kvinnliga skönhetsidealet, som visas i stenåldersskulpturer av många tusen års ålder, skulle vi kalla fetma. Fylliga kroppar med stora bröst och tjocka rumpor. Man antar att det är en hyllning av kvinnan som barnaföderska och moder.

Liknande kvinnofigurer finns också i andra tider, såsom hos konstnären Rubens under 1600-talet. Då skulle kvinnan ha ordentligt med hull, tjocka kinder och blek hy, vilket signalerade ett materiellt överflöd.


Ständigt havande
Smala kvinnor har också uppskattats då och då i historien, men inte alls särskilt ofta. Ett medeltidsideal var en ganska spenslig kvinna – men ständigt havande, med ordentligt putande mage.

Ett annat smalt ideal dök upp under 1800-talet, i sirligt romantiska skildringar av kvinnan som något närmast överjordiskt, fjärran från köttslighet och fruktsamhet och därför med smal mage och små bröst – nästan som prepubertala kroppar.


Men mestadels har det varit den normala kvinnokroppen som har dyrkats. Rimligt med hull, bröst och rumpa. Som i de klassiska grekiska statyerna. Deras skönhetsideal dök upp på nytt under renässansen och har bestått som den oftast återkommande formen för kvinnlig skönhet.

Ouppnåeliga ideal
Just nu lever vi i en besynnerlig tid som ofta prisar kvinnofigurer av rent ohälsosam utformning – antingen för att de är trådtunna eller för att de är utpräglat atletiska på ett sätt som bara är få förunnat att kunna leva upp till i längden.

Det gör inte många människor glad och nöjda, så ett sådant skönhetsideal kan knappast bestå – i alla fall inte som annat än en absurditet, ett undantag som få bryr sig om att försöka leva upp till.

Förmodligen skulle dessa onaturliga kvinnoideal snabbt förgås om de inte hölls vid liv med den konstgjorda andning som är reklamens mångmiljardindustri. Reklamen vill hitta skönhetsideal som vanliga människor har ytterst svårt att leva upp till, för då är de mer benägna att köpa diverse produkter som påstås kunna ordna saken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

14 kommentarer:

  1. Människor ska inte vara nöjda med idealet, de ska vara nöjda med sig själva.

    SvaraRadera
  2. Smet, du har självklart rätt. Däremot har det historiskt varit så att skönhet har kunnat uppskattas utan att för den sakens skull ses som mall för alla.

    Snarare var den vanligaste attityden förr att skönhet var av gud given och inte kunde åstadkommas med mänskliga medel - ungefär som Oscar Wilde tänker sig när han kallar skönhet den största dygden för att den inte har något att göra med mänsklig strävan.
    Numera är det sannerligen annorlunda.

    SvaraRadera
  3. Som jag ser det handlar det inte om utseende, det handlar om hälsa. I takt med att befolkningen blir fetare och fetare ändras även idealet för vad som anses "normalt". Jag tycker mig se betydligt fler överviktiga än för, säg 15 år sedan. Jag struntar personligen i hur folk vill se ut, det finns bara ett problem, dessa överflöden av fett leder till stora kostnader och jag tror bara vi sett början än.

    SvaraRadera
  4. Gäsp, visst är fetma ett stigande hälsoproblem i många välbärgade i-länder. Historiskt, dock, har fetma ofta setts som ett ideal för att det visade på överflöd och därmed hög ställning i samhället.

    SvaraRadera
  5. Plack, parasiter och andra olämpligga ämnen i tarmen! är ett stort hällsoproblem i västvärden.
    Här är söttsuget förmodlinen den största faran. "Handhygenen" inte heller att förglömma.

    Starka syrliga drycker som skall serveras kylda år innte häller lämpiga for hällsan,
    Smaklökarna i svaljet blir bedövade av kylan och magtarmkanalen blir överrunnplad!

    Kannadensiskan Hulda Clark har med strongt
    piongärarbete utarbetat huskurer för att återfå en god magstatus. Men Clarks arbete har kanntas av mänga svårygheter.

    rålle

    SvaraRadera
  6. Det intressanta är att merparten av de kvinnor jag talat med angående kroppsideal säger sig inte vilja ha en man med perfekt sexpack på magen. Detsamma gäller för de män jag pratat med. De vill inte ha en heroin chic eller Barbie med silikonbröst. Vi tycks bara vilja ha normala människor med normala kroppar. Så vad är egentligen problemet? Men som sagt, reklamens makt är stor...

    SvaraRadera
  7. Minghetti, jag tror det är så att de flesta kvinnor och män som förslavar sig under modet inte gör det främst för att attrahera andra, utan för att stärka sin egen självkänsla. De gör det helt för sin egen skull - möjligen också som ett sätt att hävda sig mot kamrater av det egna könet.

    SvaraRadera
  8. TIll hela debatten vill jag tillägga att det optimala "skönhetsidelate" borde ju vara en så perfekt kropp som möjligt ur ren hälso-synpunkt.

    Alltså inte överviktig, inte underviktig. Perfekt, fast kropp där allting fyller en funktion. Vi har ett samhälle där vi som tur är kan välja livsstil och borde således kunna skapa oss jsälva den "perfekta" kroppen.

    Allt som ser "dåligt" ut är ju också dåligt eftersom det är sämre för din kropp.

    Alltså är inte idealet en del av oss har sjukt, utan människorna som inte lever upp till idealen.

    SvaraRadera
  9. Joel, om människan bara vore en kroppslig maskin så skulle du ha rätt, men vi har även ett psyke med trixande tankar och känslor. Bångstyriga saker, speciellt i kombination.

    Dessutom är det fortfarande inte solklart vad som är nyttigast i längden - för rent mekaniskt tänkt är väl den kropp bäst som hänger med längst?

    Jag tror vi kan konstatera att vissa kroppsideal är direkt olämpliga och skadliga, men det är inte lika självklart vilket enda kroppsideal som skulle vara det mest lämpliga för alla. Så enhetlig är inte människan - inte heller naturen.

    SvaraRadera
  10. Det skulle inte upplevas som stärkande för självkänslan att skönhetsoperera sig om det inte fans en "allmän" uppfattning om vad som är sexigt eller snyggt!

    Den enda variationen i kvinnlig skönhet ligger i vårt sätt att betrakta den ;-)

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig bild på Lizzie Miller, man blir glad av att bara se henne. Hoppas att hon inte förlorade alltför många dollar på att gå ut på det viset. Eller förresten... hoppas att hon gjorde det. Bara hon vann sin egen självrespekt, så.

    SvaraRadera
  12. Håller med dig, Mattias!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Stefan - låt oss jämföra ditt argument men byta ut människa mot ordet maskin.

    "för rent mekaniskt tänkt är väl den maskin bäst som hänger med längst?"

    Svaret är nej.

    Den maskin är inte bäst som hänger med längst. Bara för att ett liggunderlag kan användas i 80 betyder inte att det är bättre än en hästens-säng.

    Den maskin som är bäst är den som man kan pressa största möjliga mängd produktion ur.

    Och omräknat till människo-världen så betyder det lite sjukskrivningar, lite huvudvärk, ångest, mycket energi och mycket livsglädje.

    Eller rent enkelt, det som en hälsosam kropp ger.

    ;)

    SvaraRadera
  14. Anonym, du har en stor poäng där. Men du glömmer den fria viljan och det bångstyriga psyket. Det är inte alls säkert att den mest hälsosamma är den lyckligaste eller ens friskaste. För att inte tala om produktivaste. Vi är komplicerade maskiner.

    SvaraRadera