torsdag 10 september 2009

MTV tänker lika platt som Idol


Blondinbella ska blogga från MTV-galan i New York, frottera sig med artisterna och allt det där. Henne är det bara att gratulera, medan MTV nog har tänkt både rätt och fel.

För den svenska rekordbloggaren Blondinbella är det knappast annat än en dream come true. Hon ska intervjua stjärnor och blogga för en hel värld.

MTV snappar en väldigt framgångsrik ung bloggare och redan det ger reklam – såsom Aftonbladets och Expressens uppmärksammande av saken på deras nätupplagors förstasidor visar.

Det är också ett rimligt sätt att försöka fånga och använda vad som verkar röra sig bland unga. Bloggosfären är till skillnad från tidningarna ett tydligt utslag av vad surfare på internet uppskattar – i stället för vad gamla redaktörer tror att de gillar eller tycker att de borde gilla.

Blondinbella är ingen förnyare
Å andra sidan är Blondinbella vad jag hittills sett knappast någon nydanare i kändisjournalistiken. Hon vill fråga Beyoncé om hon tänker skaffa barn snart och jämföra sin rumpa med hennes. Det är inget nytt i kändisreportagens värld, bara samma gamla skåpmat.

Jag tvivlar därför på att Blondinbella gör något annat intryck än just genom nymodigheten i hur hon fick jobbet.

Det är kortsiktigt tänkt av MTV, men kanske är det precis så de vill vara – lika kortsiktiga som mycket av popmusiken. Jag tror ändå att vad publiken skulle uppskatta mer vore gedigna grepp om rapporteringen, som tränger på djupet och ger artisterna en chans att verbalisera vad de siktar på i sitt artisteri.

Publiken får inte välja själv
Kanske är jag naiv och överskattar publiken, men jag tror inte det. Allmänheten vill inte bara ha nonsens, men den får sällan chansen att själv välja. Det är i alltför hög grad fördomar om ungdomar som avgör vad som serveras dem.
Det är också en väldig skillnad på ungdomar. Att de har samma ålder betyder inte alls att de är lika. Just under ungdomen är det snarare olikheter som accentueras.

TV har en envis tendens att uppfatta sin publik som homogen. Det är hur fel som helst. Dess publik kommer att dala om inte TV-kanalerna vågar göra riktigt olika TV-program för att vända sig till olika intressegrupper.
Då menar jag inte naturprogram kontra debattsoffor kontra såpor. Även inom specifika genrer, till exempel populärmusiken, behövs väldigt olika program för att täcka in de olikheter som sannerligen finns hos publiken.

Idol är samma samma
Idol har nyss dragit igång sin nya säsong. Där behandlas artister och publik som om allt vore samma samma. Artisterna förväntas kunna sjunga all möjlig slags musik, fast riktiga musikidoler alltid är specialiserade, och de ska framföra gamla hits, fast riktiga musikidoler oftast har eget material – i alla fall de som vi minns i längden.

Det vore t.ex. intressant med ett helt annat Idol, där man bara accepterade tävlande med eget material från början, och där de varje vecka framförde egna sånger i arrangemang efter egna huvuden – gärna med egna band, där sådana finns.
Det skulle bli en helt annan sak.

På samma sätt är det helt Ok med Blondinbella som bloggare från MTV-galan, men inte om hon är den enda bloggaren, eller om den sortens ytliga kändisjournalistik präglar hela evenemanget.

PS: Bloggaren Sari V meddelar i en kommentar nedan att Blondinbella har kallats in som ersättare för MTV-bloggaren Kenza, som är sjuk. Ursprungligen var det tänkt att Kenza skulle göra New York-bevakningen, vilket hade varit betydligt mindre överraskande.

Se även här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , . Intressant?

18 kommentarer:

  1. Det du talar om innebär att släppa kontrollen. Det är väldigt mycket begärt.

    SvaraRadera
  2. "ger artisterna en chans att verbalisera vad de siktar på i sitt artisteri."

    Den chansen finns ju knappast på röda mattan därifrån hon ska rapportera. Att använda någon ny ger ju ingen tune in till kanalen för den delen heller!

    SvaraRadera
  3. Anonym, problemet är att nöjes-TV utformas så att det aldrig blir fråga om annat än banaliteter.

    SvaraRadera
  4. De allra flesta artister är fullständigt uttråkade av de dumma frågor de får från nöjesjournalister (så till den grad att de vägrar intervjuer när de är stora nog att våga). Själva har de förstås tänkt hur mycket som helst på sitt artisteri, men det får aldrig komma fram.

    SvaraRadera
  5. MTV? Finns det fortfarande?

    SvaraRadera
  6. Fast hela Idolkonceptet är ju helt stört. Ett genuint debutband idag spelar in låtar själva och blir kända genom Myspace och lokala spelningar. Har man något som tilltalar folk så lyckas man.. det är idag lättare än någonsin att klara själv, precis som det ska vara. Idol är förhoppningsvis symptom på de sista dödsryckningarna från en döende skivbolagsbranch som är vana vid att producera sina egna artister. De hör inte hemma på en genuin musikscen. Ser fram emot en framtid där riktiga artister säljer musik direkt till intresserade fans via nätet.

    SvaraRadera
  7. Det värsta i hela det här sammanhanget är att det eg var storbloggaren KENZA som skulle åka till VMA ! Hon har jobbat och sett framemot detta event i flera veckor , men blev sjuk i halsfluss - så MTV ringde up BELLA som en backup. Bella fick alltså veta det IGÅR (torsdag) - därför är det frustrerande att Blondinbella talar om detta som om det varit planerat länge att hon ska dit. Och hon vägrar kommentera detta på sin blogg. Hon vill inte avslöja att hon fick jobbet i sista stund för att Kenza blev sjuk. HEMSKA , HORRIBLA, KALLHJÄRTADE människa. Usch !

    PS. Håller me - vad fan ska blondinbella tillföra journalistikmässigt? Hon har ju inte ens kommenterat musiken och babblar bara om sina klänningar hon ska ta med sig. De där frågorna hon "filar på" har ju redan blivit listade i alla skvallerblaskor man kan dregla över.

    MVT har begått ett ENORMT misstag.

    SvaraRadera
  8. Sari V, det förklarar saken. Kenza är ju redan bloggare på MTV, så hennes medverkan vore ingen överraskning. Gräsligt ogint av Blondinbella att inte medge att hon hoppar in som vikarie. Det är lite satmara, är det inte?
    Märkligt att tidningarna missade det, men i deras värld är Blondinbella så gott som lika med bloggosfären.

    SvaraRadera
  9. Andreas, man ska nog inte se Idol som del av musikbranschen alls, utan som TV-underhållning. Det visar sig också i Idolernas fortsatta karriärer - det är mest Finlandsbåtar och shoppingcenters som gäller.

    Jag längtar också efter skivbolagens död. Idag kan artisterna nå direkt till sin publik, utan att behöva ta den kostsamma omvägen över skivbolag. Därmed kan de också göra den musik de själva vill.

    SvaraRadera
  10. Ett musiktävling där man bara framförde egen musik är en bra idé. Det skulle säkert bli bra TV-underhållning och ge chansen till många goda låtskrivare. Hur det än är så räcker oftast inte Myspace för att nå fram. Det krävs fortfarande marknadsföring.

    Att påstå att Idol inte är bra på att få fram (kommersiella) artister är däremot helt fel. Den där floskeln om shoppingcenters blir inte sann bara för att den upprepas. Gamla idoldeltagare dominerar reklamradiokanalerna och ett 15-tal av dem lever gott på sin musik. En av dem gör dessutom internationell kometkarriär just nu – med en egenskriven hitsingel.

    SvaraRadera
  11. Erik, jag får medge att jag blir allt mindre sanningsenlig när jag påstår att Idolartister inte har framgång även efter programfinalen. Det är nu en klase som snart har klarat sig väl så länge som många andra i branschen. Och så är det även i andra länder med egna Idolprogram.

    Å andra sidan, denna framgång har sina förklaringar. Jag ser främst två: den väldiga exponeringen i TV under flera månader och medföljande hårdbevakning i andra massmedia, samt massmedias fortsatta fixering vid "kändisar" som gör att folk som visats i TV fortsätter att uppmärksammas i allehanda media väldigt länge, även om allmänheten tappat intresse för dem.

    SvaraRadera
  12. Jo, de får en kickstart på karriären, den saken är klar. Det är ju hela meningen. Men jag tror att effekten snabbt avtar efter något år, och den finns ju inte alls utanför landets gränser.
    Andra förklaringar är att Idol lockar till sig mängder av talangfulla ungdomar, många även med låtskrivartalanger. Dessutom är programmet en stenhård skola som får fram orädda, arbetsvilliga och mycket mediala artister. Perfekt anpassade till dagens musikbransch, på gott och ont.

    SvaraRadera
  13. Erik, jag tror faktiskt att Idol med åren lockar fler begåvade och självständiga unga artister, som i början höll sig undan för att de inte ville förknippas med programmet. Nu verkar det vara mer accepterat och artisterna ser att de ändå kan framhäva sin egen personlighet i det.

    Men nog vore det spännande med ett slags Idol där deltagarna måste framföra egen musik.

    SvaraRadera
  14. Jo det låter som en kul idé.

    SvaraRadera
  15. I själva verket är hon reserv för Kenza, vars jobb det egentligen var men hon har blivit sjuk och kunde inte åka. Men det är Blondinbella noga med att inte nämna för det svider nog lite i egot att inte vara nummer ett att bli tillfrågad i alla sammanhang.

    SvaraRadera
  16. I have been browѕing online more than 2 hourѕ today, yet I neνer found any
    intеreѕtіng artіcle
    like yours. Ιt іs ρгetty worth enough for me.
    Personally, if all ѕite οwnеrs аnԁ bloggers mаde gooԁ
    content as you dіd, the wеb will be a
    lοt more useful than ever before.

    Alѕo visit my homеpagе :: What Are The Best Rated E-Cigarette Starter Kits Available To Buy On The Net?

    SvaraRadera
  17. Аpρreсiating the time аnd eneгgy
    yοu ρut into yοur ѕite anԁ dеtailed infoгmation yоu offer.

    Іt's great to come across a blog every once in a while that isn't the ѕаme old rehаѕhed matеrial.
    Excellent reаd! I've saved your site and I'm inсluding уour RЅS feеds to mу Googlе account.


    Мy wеbpage; just click for source

    SvaraRadera
  18. What's Taking place i'm new to thіs, І stumbled uρon thiѕ I have disсovered It poѕіtiνely useful and it
    has аided mе out loads. I аm hoping to give a contrіbution & aѕsiѕt other customers liκe its
    helpеd me. Grеat job.

    Take а look аt mу blοg post :: http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    SvaraRadera