söndag 21 februari 2010

SJ skyller också på klimatet



SJ beter sig som om vinter vore en omöjlighet i vårt land. Ideliga förseningar, timslånga eller mer. Jag är säker på att de försummar sin infrastruktur för att tjäna mer pengar – vilket självklart går åt fanders i längden.

SJ skyller på vintern, men det är långt ifrån hela sanningen. Förra söndagen tog jag tåget från Malmö till Stockholm. Det blev 1,5 timmar sent, så resan tog 6 i stället för 4,5 timmar – beroende på ett maskinfel på loket som gjorde att de inte kunde köra snabbare än 120 km i timmen. Hade de inget ersättningslok att ta till? Tydligen inte, eller så brydde de sig bara inte.

När jag åkte hem på fredagen, nästan en vecka senare, var det åter lokfel – det kunde bara köra på en av sina två motorer, så ankomsten blev en dryg timma sen. Jag misstänker att det vara samma lok och samma fel, som SJ bara struntat i att reparera, fast de hade nästan en vecka på sig.

Liknande återkommande fel upplever jag ideligen på X2000. Jag har också hört skvallras från tågpersonalen att dessa tåg håller på att tjäna ut, men SJ kör dem i botten och struntar i att det blir hur många fel som helst på vägen, och hur mycket besvär som helst för resenärerna. Snålheten bedrar visheten – och monopolet visar sin fula nuna.

Videosnutten ovan har ingenting med SJ att göra, utan med vintern. I Stockholmssnön filmade jag en liten lustig plogtraktor, som plötsligt satte kurs rakt mot mig. Jag hade nog blivit rädd om inte detta lilla monster såg rätt gulligt ut. Jag var dock inte dummare än att jag skuttade åt sidan. Kanske har jag visat videon i ett tidigare blogginlägg – men det förtjänar i så fall en repris.

Aftonbladet skriver om några av SJ:s vinterskandaler här, här och här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

6 kommentarer:

  1. Anders Heinonen21 februari 2010 19:57

    Jag undrar om det var samma x2000 tåg som Jag tog veckan innan på måndagen 8 Feb, det tåget hade också bara en motor som fungerade, om inte det var samma lok så är SJ ännu värre ute. Bakom mig satt en man och pratade i sin mobil högt, om att SJ alltid var försenat när han tog tåget. Det här tåget var lite över en timme försenat till Norrköping där jag hade ett byte till Västerås. Där ifrån var det buss istället för tåg som ersättning.

    SvaraRadera
  2. Håller med i analysen. är det du som garvar i filmen?

    SvaraRadera
  3. Anders, det skulle inte förvåna mig ett dugg om det var samma lok på ditt tåg...

    Robsten, ja det är jag som garvar. Det såg rätt kul ut med den pyttelilla monstertrucken.

    SvaraRadera
  4. Bättre taisabaki än kast med liten traktor.

    Dick i Ystad

    SvaraRadera
  5. Den lilla gulliga plogtraktorn, var nog en av dem man normalt använder för att ploga trottoarer. Samma maskin används övriga årstider för att fara runt och borsta trottoarer från grus och skräp.
    SJ tror jag iofs tänker sig rationellt. Det är sällan bäst att ordna organisationen för att alltid klara värsta-scenariot. Då sitter man på en överkapacitet som blir dyr och sällan används. Utan det är vanligen bättre att ordna så man klarar halvsvåra lägen, och helt enkelt "genomlida" de svåraste lägena. Vädermässigt, alltså.
    Men möjligen har man underskattat vädret, kanske för att man trott på snicksnacket om global uppvärmning och medelhavsklimat i Sverige. Om kapacitetsnivån satts efter sådana antaganden, är det bäst att omvärdera.

    --Ahrvid

    Ps. Det finns en Vinterhatarklubben... Låter som en angelägen förening! Här ett par inslag:
    http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2072300
    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6646611.ab

    SvaraRadera
  6. SJ.s spårbundna komunikations vägarna har stora problem vid svåra vintrar. Men även
    Buss och bil trafiken brottas med stora problem i vintertrafiken.

    Ett problem som är bortglömt och bör belysas i detta sammanhang, är de snökokor som packas inunder julhusen på fordonens underkant. Dessa IS-klumpar trillar ibland av "under färd". De utjör därmed en trafik fara och försämrar vägbanorna.

    Men var är det lämpligt att som bil eller buss chaufför knacka eller sparka loss dessa isklossar manuellt? medan de sitter kvar på fordonet i fråga!

    Rålle

    SvaraRadera